Lijkt het je leuk om je bezig te houden met bloggen, interviews? KLIK HIER

Heb je iets te melden? Discussie - Vraag en Antwoord - Ervaring delen - Nieuws of een YouTube filmpje KLIK HIER

Acties...

Geschreven door gast blogger Steven Ziet

Bij ons doen we een keer per jaar een soort van uitverkoop. En niet een beetje uitverkoop. Gewoon écht uitverkoop. De gekke dagen bij de Bijenkorf zijn er gewoon niets bij. Na geleerd te hebben van het eerste jaar, hebben we noodgedwongen dranghekken geplaatst om de hordes mensen een beetje gestroomlijnd door onze voordeur naar binnen te dirigeren. Totale chaos en anarchie heerst er zodra de eerste klanten onder het rolluik door glippen om als eerste zo veel mogelijk monturen vast te pakken en dan vervolgens er een uit te zoeken die totaal niet past. Op zulke dagen weet ik weer dat ik het verschrikkelijk zou vinden om voor een bedrijf te werken die zo altijd van die bezopen acties heeft. Doe mij maar 2 dagen in het jaar een beetje chaos en dan is het wel weer genoeg geweest.

Maar deze dagen staat in het teken van je oude collectie de deur uit doen. Zorgen dat je weer een beetje ruimte in de voorraad hebt en dat je mensen blij kan maken met een toffe bril voor relatief weinig geld. Alleen wordt dat ook zo door de klant ervaren? Wat gaat er allemaal aan vooraf en wat staat je allemaal te wachten als je de dag bent doorgekomen en 140 brillen in een weekend hebt verkocht. Wat nu?

Vooraf heb je mensen die toch nog even de rekbaarheid van je service op de proef stellen: “Ik heb net een bril gekocht en nu wil ik geld terug.” Hard lachen en laten denken dat je het als een goeie grap beschouwd. De humor van de klant is dan van essentieel belang. Kun je jezelf niet meer uit de situatie lachen, is een ferme stomp tegen het hoofd een gepaste oplossing.

Dan heb je ook nog de aasgieren die denken de rest slim af te zijn: “Ik kom alvast een montuur uitzoeken en hem apart laten leggen (zodat ik niet m’n nest uit hoef te komen en hier tussen het gewone volk in de rij te gaan staan.)” Stom maar waar. De meest op stand levende mensen zie je een beetje zo buiten alle drukte om naar een alternatief zoeken om de drukte te ontlopen, maar wel om te profiteren van je actie. Ook hier een ferme stomp een uitstekend antwoord op alle vergelijkbare vragen.

En dan mijn persoonlijke favoriet. “Ik heb een berichtje van jullie gekregen voor de actie. Deze ontving ik om 3 uur ’s nachts. Ik heb hier heel erg slecht door geslapen en nu wil ik per direct uit jullie systeem gehaald worden omdat ik nooit meer wat met jullie te maken wil hebben.” Ja echt serieus! Het klinkt niet als een reactie die je vaak tegen komt, maar houd hem in je achterhoofd! Hoewel een ferme stomp ook hier op zijn plaats zou zijn, kun je het beste kiezen voor: “U bent de zuurste van vandaag. Neem even plaats dan krijgt u een kopje koffie van me.”

Dan de week er op. Het is maandag en je hebt een hoop brillen te bestellen, een hoop impressionist foto’s te bewerken en een hoop montuurdata in je slijpautomaat in te voeren. Dan is het eerste telefoontje van de dag: “Ja, ik kon afgelopen weekend niet komen, maar kan ik straks nog even langs komen om een montuurtje uit te zoeken?” Je wil het zo graag zeggen… Je wil zo graag zeggen dat het okee is om er naar te vragen. Echter stomp je de eikel door de telefoon. Want daar zijn we niet van gediend op maandag ochtend.

De telefoon staat roodgloeiend van de verzoekjes, vragen en klachten over de actie van vorige week. Eigenlijk het woord ACTIE komt gewoon je strot uit en je neemt je voor om de eerst volgende zeurende klant persoonlijk een actie montuur in zijn reet te stampen om van het gezeik af te zijn.
K(lant): “Ja jullie hebben dit weekend toch die actie gehad?”
S(teven zelf): “Ja dat klopt!”
(haal het eens in je hoofd om het te vragen)
K: “Daar had mijn schoonmoeder nog een vraagje over”
S: “Ow en wat kan ik nog achteraf nog voor u doen met betrekking op de actie van AFGELOPEN weekend?”
(zeg het dan!)
K: “Wanneer hebben jullie dan weer de nieuwe collectie hangen? Want hier zat echt niks bij!

Echt een klant naar mijn hart. Ik heb een ferme stomp gegeven uit blijk van waardering en liet vol trots de nieuwe collectie van Lafont, Ørgreen, Tree Spectacles en Anne & Valentin zien. Want soms wil een klant helemaal geen actie maar gewoon een leuke bril.

Ja wat een jolijt. Wat een lol hebben we gehad. Maar nu is het weer tijd om normaal te doen. Hoe graag ik ook wel eens bot en onsympathiek zou willen doen, niets is beter dan die ferme stomp te geven met gepaste beleefdheid en een vriendelijke glimlach. Maar mocht je het willen weten… Ik haat acties en de mensen die er misbruik van willen maken.

Steven Ziet,
De zeepdispenser flatuleren, zonder te proberen, het koninklijk bezoek, een staatsgreep te maskeren.

Blog door Steven Ziet uit - reacties

Reageer op: Acties...