Lijkt het je leuk om je bezig te houden met bloggen, interviews? KLIK HIER

Heb je iets te melden? Discussie - Vraag en Antwoord - Ervaring delen - Nieuws of een YouTube filmpje KLIK HIER

Het grote gevaar van de optiek

Geschreven door gast blogger Steven Ziet

Om even wat duidelijkheid over dit laatste onderwerp te krijgen, wil ik vragen eerst even mijn voorgaande stukjes te lezen over het wel/niet betalen voor diensten van de opticien. Vorm er vooral een mening over, laat zeker weten hoe je er over denkt. Want mijn mening is niet de juiste. Lees eerst het artikel Gratis Oogmeting en vervolgens Geen gratis Oogmeting.

Noem het een gewetens kwestie. Noem het principieel. Maar een kant-en-klare oplossing zal er nooit voor zijn. Betalen voor een dienst is aan de ene kant logisch maar aan de andere kant is het in de optiek een lastig verhaal. Of je het er mee eens bent of niet, komen we er niet onderuit dat we als detailhandel toe moeten geven aan de macht en de misvormde opvoeding van de consument. Welke is veroorzaakt door niemand minder dan de zelfstandige optiek. Ik zal het proberen uit te leggen…

De afgelopen jaren is de sfeer in de brillenmarkt grimmig geworden door een aantal factoren. Ketens onderling proberen elkaar de nek om te draaien en de zelfstandige optiek probeert wanhopig zijn klanten te behouden door met pijn en moeite mee te gaan in de oorlog die in het aller laagste segment  wordt uitgevochten. Een concurrentiestrijd waar de echte vaklui zich nooit in hadden mogen mengen.
Maar helaas, dat werd wel gedaan. De ketens konden het op geen enkel aspect beter doen dan de vakidioot. Dat wisten ze zelf ook! Er was maar één manier om zich te kunnen onderscheiden van de regulaire optiek en dat was met de prijs. Prijs omlaag, kwaliteit omlaag, marges omhoog wat resulteert in meer brillen per klant per jaar.

Hier kreeg optiek Nederland het een beetje warm van. Deze sprongen in het diepe en wilde het risico niet lopen om achteraan de parade te lopen. Door dezelfde tactiek toe te passen, is (voor een groot deel van de zelfstandige opticiens) de afweging gemaakt om mee te gaan in de strijd om de consument. En toen kwam de crisis…

Zorgvergoedingen gingen omlaag en mensen moesten hun hele bril vaak betalen. De angst was dat er veel klanten naar de ketens zouden gaan. En om dat voor te zijn, werden er maatregelen getroffen. Deze maatregelen hadden niet het gewenste effect. Maar hadden wel een groot impact op de hele branche. Het verschil tussen “kneuzen” en “vaklui” werd ineens een heel stuk vager. Een groter grijs gebied waarin de consument minder verschil ging merken tussen een echte opticien en een winkel die brillen in brillen handelt.

En DAT is het gevaar. Niet dat de zelfstandige optiek ten onder gaat aan het geweld van de ketens, maar door de naïviteit van de regulaire optiek zelf. Door in de zelfde vijver te gaan vissen als de ketens, zijn ze de doelgroep verloren waar het verschil in kwaliteit van essentieel belang is. Dus vingerwapperend de schuld aan de ketens geven is veel te makkelijk. Het zijn wij die het probleem hebben veroorzaakt.

Steven Ziet,
Een probleem uitmonden in een revolutie.

Blog door Steven Ziet uit - reacties

Reageer op: Het grote gevaar van de optiek