Lijkt het je leuk om je bezig te houden met bloggen, interviews? KLIK HIER

Heb je iets te melden? Discussie - Vraag en Antwoord - Ervaring delen - Nieuws of een YouTube filmpje KLIK HIER

Kneuzen bij de ketens

Geschreven door gast blogger Steven Ziet

We hebben het allemaal kunnen lezen laatst. Grote koppen in de Telegraaf, Editie NL en heel optiek Nederland ontplofte naar aanleiding van dit onderwerp. Ja, we hebben het natuurlijk over de faalhazen van de ketens. De aller grootste oelewappers van dit moment in de nationale oog zorg. De 4 oogmetingen die ze dan moesten doen, waren er ook nog eens 2 helemaal verkeerd. Kwartje meer of minder zal vaak een worst wezen, maar een volle punt er naast zitten resulteert in een tenenkrommende hoofdpijn bij klant en collega. Dus nemen we maar de stelling in: “Kneuzen bij de ketens.” 2 van de 4 zitten dus maar een beetje met hun pasdoos te spelen in plaats van een beetje op te letten bij het aanmeten van de juiste glazen.

Nu zit er wel een middenweg in. Hoe leuk ik het ook vind om te lezen dat de ketens met de harde feiten geconfronteerd worden, moeten de zelfstandige opticien niet gelijk borstkloppend zijn vakbekwaamheid in veiligheid stellen. Merendeel van de ketens waren voorheen zelfstandige opticiens die gestopt zijn of het hoofd niet meer boven water konden houden. Hoe ironisch nietwaar? Een beetje zelf respecterende opticien kan onder welke omstandigheden dan ook een oogmeting uitvoeren. Waarom zou je dan je kennis en vaardigheden verliezen zodra je bij een keten gaat werken vraag ik me dan af. Misschien verklaart het een hoop waarom er 2 metingen dan wel goed gaan.

En wat dan nog. Lekker boeiend dat een NUVO benoemde gecertificeerde opticien (lees meer) een armzalige oogmeting heeft gedaan. Wat heb je in de eerste plaats bij zo’n winkel te zoeken? De consument kiest er tenslotte zelf voor om bij een ‘fabriek’ zijn ogen te laten meten. Alles wat voor die bedrijven kakken zonder douwen is, wordt gelijk een bril aan verkocht en wordt er maar gehoopt dat die persoon er lekker mee kan kijken. Voor AL HET ANDERE, stuurt die ‘opticien’ je gewoon weer door naar een specialist die er voor geleerd heeft. Je vraagt het recept en je neemt het weer mee terug naar de betreffende schoenenwinkel brillenzaak (Echt waar! Is al een aantal keer gebeurd bij ons.)

Waarom zouden deze bedrijven zich druk maken? Mensen geven er geen poep om wanneer de sterkte niet goed gemeten is. Want die bril was lekker goedkoop! En DAT is zorgwekkend meneer Piet Meurs. Niet dat deze bedrijven er met de pet naar gooien, maar dat mensen het van ze accepteren omdat de prijs er naar is. Schrijf die maar op voor de volgende NUVO vergadering.

Het is een race waar niemand zich tegen kan verzetten. Wij kunnen niet van ze winnen op basis van de prijs. Wij winnen nooit van de miljoenen die in reclame spotjes worden gestopt. Laten we gewoon ons werk gaan doen. Laten we gewoon laten zien dat wij de beste zijn. Dat de filosofie van een opticien belangrijker is op lange termijn. Dat dat de reden is waarom mensen bij je terug komen.

Steven Ziet,
Behang met een tijgerprintje de nieuwe mode worden.

www.twitter.com/stevenziet
www.facebook.com/stevenziet

www.stevenziet.nl

Blog door Steven Ziet uit - reacties

Reageer op: Kneuzen bij de ketens