Oogheelkundig Medisch Centrum Amsterdam Oogheelkunde in Amsterdam
Vaak worden preventieve onderzoeken achterweggelaten, of men doet het maar half omdat de apparatuur niet in het ziekenhuis aanwezig is of omdat men het teveel tijd vindt kosten.
De gezondheidszorg in Nederland neemt daarnaast een steeds passievere en afwachtende houding aan om zo kosten te besparen.
“Kijk het nog maar even aan, iedereen heeft die klachten wel eens, het zal zeker meevallen en vanzelf weer overgaan.
Onderzoek is nu niet nodig maar misschien later eens een keer. Het wordt allemaal anders ook veel te duur.”
Diagnoses worden hierdoor vaak te laat gesteld en een behandeling is dan soms niet meer effectief mogelijk. Patiënten moeten vaak onderhandelen om een bepaald onderzoek of behandeling te krijgen. Op een oogheelkundige congres werd recentelijk gemeld dat men onderzoeken vaak achterwege laat uit kostenoverwegingen, en dat men daarmee de patiënt bepaald geen goed doet.
Een afwachtende, niet actieve houding, waarbij uit kostenoverwegingen pas wordt onderzocht en behandeld wanneer een ziekte zich overduidelijk heeft geopenbaard is in het belang van de rijksoverheid, de verzekeraars en de premiebetalers. Het weglaten van tijdig onderzoek is zeker niet in het belang van de patiënt, deze kan er ernstige medische schade door oplopen. En het klopt ook helemaal niet. Voor ons als oogartsen speelt alleen het belang van de patiënt die zich aan onze zorg heeft toevertrouwd een rol. Wij hebben immers de Eed van Hippocrates afgelegd en dat was geen handeling zonder betekenis:
“Ik stel het belang van de patiënt altijd boven alles en eerbiedig zijn of haar opvattingen”
En dat is de manier waarop wij in het OMC Amsterdam willen werken. Oogheelkundige zorg op zo hoog mogelijk niveau en volledig in het belang van de patiënt. Het is tevens de belangrijkste reden dat wij geen contracten willen en eigenlijk ook niet kunnen hebben met zorgverzekeraars. Deze instellingen hebben vaak hele andere prioriteiten.