De oorsprong van de Aviator
Geschreven door gast blogger Maarten Weidema
De Aviator is samen met de Wayfarer 1 van de meest bekend zonnebril modellen. Om er achter te komen hoe dit model onstaan is, nemen we een kijkje in de geschiedenis. |
|||||||||||
Laat 19e eeuw: De oorsprong van de aviator ligt in haar functionele eigenschappen, te weten, het beschermen van de ogen tegen wind, stof en licht. Rond 1890 zien we het model voor het eerst ontstaan, in de markt gebracht als de "Warren Eyeguard". In deze periode boodt het model uitkomst aan motorrijders en fietsers, aangezien automobielen nog voornamelijk met open dak werden uitgevoerd. Ook het vliegtuig was nog maar net uitgevonden en had nog geen cabine. Vandaar dat in deze laatse 2 vervoersmiddelen vaker gebruikt werd gemaakt van een goggle, welke ook de zijkant van het gezicht afschermde. Het model was uitgerust met een Mica lens, een gesmolten gesteente wat niet altijd even helder was, en werd geleverd met metalen brilpootjes of een lederen "touwtje". Het montuur bestond uit 2 delen die bij de neusbrug gekoppeld werden door een scharnier, waardoor het eenvoudig dicht geklapt kon worden. |
|||||||||||
Begin 20ste eeuw: Aan het begin van de 20ste eeuw (1911) komt een nieuw model op de markt wat qua vormgeving de basis zal leggen aan de huidige aviator modellen. Het is The Auto Glass. Dit montuur werd geleverd met glazen lenzen in plaats van de Mica lens wat een helderder beeld gaf. Ook was deze standaard uitgerust met metalen brillenpootjes, waar haar voorgangers nog vaak gebruikt maakte van een eenvoudig "touwtje". Ook hier zien we de scharnierende neusbrug terug komen. |
|||||||||||
Pre WO2: In de jaren voor de tweede wereld oorlog, toen autos en vliegtuigen vaak nog zonder dak werden vervaardigd, werden deze monturen gewoon "Rij brillen" genoemd. Het was pas in 1935 toen de Amerikaanse luchtmacht een order plaatste bij "American Optical Co" voor een zonnebril voor haar vliegers, wat uiteindelijk de roepnaam "aviator sunglasses" aan het model gaf. Afgezien van het feit dat vliegtuigen uit dit tijdperk wel met een cabine werden uitgevoerd, en dus geen behoefte meer hadden aan de "goggle", vlogen de toestellen veel hoger, waardoor piloten werden blootgesteld aan grote hoeveelheden UV stralen. Het model "D1" werd tot aan WO2 standaard gebruikt door amerikaanse vliegers. Het was uitgerust met kunststof lenzen en wederom de scharnierende neusbrug, afgedekt met een stalen deco gegraveerd met USAC (US Air Corps), en eenvoudige stalen brilpootjes voorzien van een laagje plastic. |
|||||||||||
WO2 tijdperk:
|
Model AN6531 en Model D1
|
||||||||||
Eind jaren zestig:
|
|||||||||||
Flight Goggle 58 van American Optical |
|||||||||||
Popcultuur:
|
Ray-Ban 3025 (Tom Cruise-Top Gun) |
||||||||||
|
|
Blog door Maarten Weidema uit IJmuiden - reacties