Lijkt het je leuk om je bezig te houden met bloggen, interviews? KLIK HIER

Heb je iets te melden? Discussie - Vraag en Antwoord - Ervaring delen - Nieuws of een YouTube filmpje KLIK HIER

De oorsprong van de Aviator

Geschreven door gast blogger Maarten Weidema

De Aviator is samen met de Wayfarer 1 van de meest bekend zonnebril modellen. Om er achter te komen hoe dit model onstaan is, nemen we een kijkje in de geschiedenis.

Laat 19e eeuw:
De oorsprong van de aviator ligt in haar functionele eigenschappen, te weten, het beschermen van de ogen tegen wind, stof en licht. Rond 1890 zien we het model voor het eerst ontstaan, in de markt gebracht als de "Warren Eyeguard". 

In deze periode boodt het model uitkomst aan motorrijders en fietsers, aangezien automobielen nog voornamelijk met open dak werden uitgevoerd. Ook het vliegtuig was nog maar net uitgevonden en had nog geen cabine. Vandaar dat in deze laatse 2 vervoersmiddelen vaker gebruikt werd gemaakt van een goggle, welke ook de zijkant van het gezicht afschermde.

Het model was uitgerust met een Mica lens, een gesmolten gesteente wat niet altijd even helder was, en werd geleverd met metalen brilpootjes of een lederen "touwtje".
Het montuur bestond uit 2 delen die bij de neusbrug gekoppeld werden door een scharnier, waardoor het eenvoudig dicht geklapt kon worden.

Begin 20ste eeuw:
Aan het begin van de 20ste eeuw (1911) komt een nieuw model op de markt wat qua vormgeving de basis zal leggen aan de huidige aviator modellen. Het is The Auto Glass.

Dit montuur werd geleverd met glazen lenzen in plaats van de Mica lens wat een helderder beeld gaf. Ook was deze standaard uitgerust met metalen brillenpootjes, waar haar voorgangers nog vaak gebruikt maakte van een eenvoudig "touwtje". Ook hier zien we de scharnierende neusbrug terug komen.



Pre WO2:

In de jaren voor de tweede wereld oorlog, toen autos en vliegtuigen vaak nog zonder dak werden vervaardigd, werden deze monturen gewoon "Rij brillen" genoemd. Het was pas in 1935 toen de Amerikaanse luchtmacht een order plaatste bij "American Optical Co" voor een zonnebril voor haar vliegers, wat uiteindelijk de roepnaam "aviator sunglasses" aan het model gaf. Afgezien van het feit dat vliegtuigen uit dit tijdperk wel met een cabine werden uitgevoerd, en dus geen behoefte meer hadden aan de "goggle", vlogen de toestellen veel hoger, waardoor piloten werden blootgesteld aan grote hoeveelheden UV stralen. Het model "D1" werd tot aan WO2 standaard gebruikt door amerikaanse vliegers. Het was uitgerust met kunststof lenzen en wederom de scharnierende neusbrug, afgedekt met een stalen deco gegraveerd met USAC (US Air Corps), en eenvoudige stalen brilpootjes voorzien van een laagje plastic.

WO2 tijdperk:
Het D1 model werd door het amerikaanse leger rond 1941 verbeterd met wat meer comfortabelere brilpootjes (AN6531) [Army-Navy 6531] en een later voorzien van een roze lens (AN6531-2) welke beter tegen UV beschermemde op grote hoogtes. Tijdens WO2 werd de productie aanbesteed bij fabrikanten als "American Optical", "Bausch & Lomb", "Chas Fischer." en "Willson".



Post WO2:
Na de tweede wereld oorlog werd model AN6531 o.a. door de gecontracteerde fabrikanten American Optical en Bausch & Lomb (onder hun merknaam "ray ban") aangeboden aan het grote publiek wat er voor zorgde dat het model een van de bekendste zonnebrillen ter wereld is geworden.

 

 

Model AN6531 en Model D1
beide van American Optical



 

Eind jaren zestig:
In de jaren zestig was er opnieuw een aanbesteding vanuit het amerikaanse leger. Dit keer gewonnen door 1 fabrikant, American Optical.

Het vernieuwde ontwerp "aviator", onder de naam "Flight Goggle 58", kreeg een wat meer hoekiger vormgegeven montuur dan de druppelvormige voorganger en is uiterst gestroomlijnt.

Dit model overschaduwde haar voorganger voor tientallen jaren en behaalde "letterlijk" haar hoogtepunt toen het door de crew van Apollo 11 werd gedragen op zijn reis naar de maan in 1969.

 

Flight Goggle 58 van American Optical

 

Popcultuur:
In de jaren zestig werd het model omarmt door diverse hollywood acteurs en pop artiesten, wat voor een enorme boost in populariteit zorgde. Initieel in 1960 door artiesten als Paul Mc Cartney en Ringo star, maar de echte boost kwam pas rond 1980 toen Tom Cruise de Ray Ban Aviator droeg in de film Top Gun.

Sindsdien is de aviator niet meer weg te denken uit het straatbeeld en is het deel uit gaan maken van de popcultuur. Er is dan ook bijna geen brillenmerk te vinden, die geen aviator of afgeleide in haar collectie heeft. Van goedkope markt brilletjes, tot de duurste designer labels.

 


 

Ray-Ban 3025 (Tom Cruise-Top Gun)

   
   
   

 

   
   




Blog door Maarten Weidema uit IJmuiden - reacties

Reageer op: De oorsprong van de Aviator