Lijkt het je leuk om je bezig te houden met bloggen, interviews? KLIK HIER

Heb je iets te melden? Discussie - Vraag en Antwoord - Ervaring delen - Nieuws of een YouTube filmpje KLIK HIER

De parel ligt soms om de hoek

Geschreven door gast blogger Maarten Weidema

De tijd om te differentiëren is nu toch wel echt aangebroken! De recente fusies tonen dit toch echt wel aan.
De tijd is gekomen om jezelf af te vragen, hoe het komt dat mensen jouw winkel bezoeken, en niet de Pearle om de hoek. Tuurlijk, je bent een lokale held, je steunt je gemeenschap, je hebt lokale mensen in loondienst, betaal uw belastingen! Maar wat denk je! Dat geldt ook voor alle ketens in uw stad!
In je etalage pronken blinkende Raybans, met duidelijke aanbiedingen voor passende Essilor lenzen, maar die hangen ook bij de Pearle om de hoek, voor een lagere prijs. Dus waarom zou ik nou een bril in jouw winkel kopen? Oh jij schenkt een betere koffie, dat is leuk, maar ik ben hier niet voor koffie! Als ik koffie wil, dan ga ik wel naar Starbucks en help 10K vluchtelingen aan een baan. Heb je een betere service? Ja, als je open bent ja! Maar die Pearle om de hoek heeft een 24/7 hotline die ik dag en nacht kan bellen. Je bent een geweldige kerel en je traint het dames elftal, ja ik weet zeker dat de man bij de van de Pearle kleine jongens opsluit in zijn kelder.

Je kunt je winkel onderscheiden met een heerlijke kop koffie, een gezellig praatje en de beste oogzorg die er bestaat. Maar denk je echt dat deze BigBox jongens dat niet ook kunnen? Dat ze voor eeuwig ruk koffie zullen blijven schenken en de oogmetingen altijd maar blijven verkloten? Nee!! Ze zijn slim, ze hebben een marketing budget die de staatschuld van Griekenland kan aflossen! Ze hebben zichzelf niet ontwikkeld van een handvijler in hun vaders garage tot een internationaal conglomeraat omdat ze dom zijn.
Dus schenk die pefercte koffie, vraag naar hun kinderen, biedt ze de beste oogverzorging en service, creeer die merk en product beleving in je interieur. Doe dat, zeker !!

Maar de meest zichtbare manier om onderscheid te maken, is door aan te bieden wat de ander niet kan. Geen koffie, geen geweldige service. De Pearle om de hoek zal jou daarin uiteindelijk verslaan! Bied hen dat, waarom ik The Eyewear Forum heb opgericht! Onafhankelijke bril design! Vind die parels, en niet de pearles, in deze grote oceaan ! Tuurlijk zijn er start-ups met slechte kwaliteit, merken met een geweldige collectie, maar een waardeloze backoffice, maar vind die parels die wel werken voor jou! Die een toevoeging zijn aan jouw assortiment. En het is niet alleen dat ene merk, dat je kan toevoegen en dan is opeens alles goud! Maak een harmonische selectie, met merken die toevoeging bieden of juist onderscheid maken. Bezoek Vision Expo, Mido en Silmo! Bekijk de HOT! zone en de Village! Maar vergeet niet de kleinere niche beurzen die meer lokaal zijn. Soms is de parel is net om de hoek!

Blog door Maarten Weidema uit IJmuiden - reacties

Reageer op: De parel ligt soms om de hoek